Absintmerken

Emile Pernot

Helfrich (10/23/05 om 12:50:13):

Er is wel wat veranderd sinds monsieur en madame Pernot de distilleerderij hebben verkocht. Er is een bottelstraat ingericht, er lopen mannen in maatpakken rond en er staan dikke Duitse automobielen voor de deur geparkeerd. Bij gelegenheid zijn de Pernots er zelf nog wel aanwezig, wat wel zo prettig is. Gérard-Emile Pernot praat even bevlogen als voorheen over het ruime assortiment en de monumentale productieketel. De nieuwe eigenaar is evenwel sympathiek en serieus, maar toch, het is anders...

Is het recept van de absint nu aangepast, zoals steeds wordt beweerd? Monsieur Pernot houdt vol van niet. Ik heb geproefd met Peter Verte en we zijn tot de conclusie gekomen dat er niets wezenlijks is veranderd. Het distillaat heeft misschien een tikkeltje meer body, maar het is nog steeds veel te mager.

Het gerucht gaat dat we volgend jaar een geheel vernieuwde absint van deze distilleerderij mogen verwachten...

 

Helfrich (05/13/06 om 02:13:33):

http://www.oxygenee.com/absinthe-distillation

Zie vooral de foto's onder "coloration". Wat de nieuwe distilleermeester daar in z'n glas heeft is geen "Un Emile"  ;D

 

Barski (05/13/06 om 08:50:44):

Ik dacht al even dat ik iets gemist had. Hoe dan ook: het werd hoog tijd dat ze daar eens aan de slag gingen om een goede verte te maken. De keuze van de ingrediënten doen een vrij standaard absint vermoeden, maar in de beperking toont zich de meester. Ik hoop dat we niet al te lang hoeven te wachten  :)

 

sixela (05/15/06 om 02:05:13):

Jaja, d'r komt inderdaad iets nieuws - details via privéberichten ;).


Interessant om te zien dat ze sommige kruiden (anijs, venkel en kalmoes) in een blender verwerken voor ze macereren...

 

Helfrich (06/06/06 om 16:51:51):

Het resultaat behoort zonder twijfel tot het beste wat ik ooit heb geproefd. Eerst schrok ik nogal van de brute kracht, maar na voldoende water had ik een bijzonder aangenaam glas absint. Nog steeds vrij krachtig - wat je erna drinkt valt dood - maar de aroma's van de uitstekende ingrediënten ontvouwen zich in een goede balans, al is de alsem aan de stevige kant. Die doet met z'n merkwaardige 'fruitige' karakter sterk aan de Blanchette denken.

Ook het experiment van Peter Verte en Oxygenee bij Pernot vind ik zeer geslaagd; een alsembom gebaseerd op een recept uit 1797. Weer die geurige alsem die opbloeit in de afdronk, maar nu ronduit overdonderend. Zeer correct gedistilleerd: het volle aroma, weinig bitterheid en geen spoor van ranzigheid.

 

wilbert_v (06/10/06 om 21:42:40):

Wanneer kan ik als simpel voetvolk van al dit lekkers gaan genieten?   :P

 

Helfrich (06/10/06 om 21:54:27):

Waarschijnlijk wordt er aankomende herfst wat van uitgebracht.

 

wilbert_v (06/11/06 om 01:33:03):

Dan pas? laten ze het tot die tijd rijpen? Aan de hoeveelheden te zien zijn ze niet aan het proefdraaien.

 

Helfrich (06/11/06 om 10:26:33):

Voordat je het weet is het herfst.
(Sprak de optimist.)

 

Christian (07/05/06 om 20:45:48):

Helfrich schreef:

Het resultaat behoort zonder twijfel tot het beste wat ik ooit heb geproefd. Eerst schrok ik nogal van de brute kracht, maar na voldoende water had ik een bijzonder aangenaam glas absint. Nog steeds vrij krachtig - wat je erna drinkt valt dood - maar de aroma's van de uitstekende ingrediënten ontvouwen zich in een goede balans, al is de alsem aan de stevige kant. Die doet met z'n merkwaardige 'fruitige' karakter sterk aan de Blanchette denken.

Ook het experiment van Peter Verte en Oxygenee bij Pernot vind ik zeer geslaagd; een alsembom gebaseerd op een recept uit 1797. Weer die geurige alsem die opbloeit in de afdronk, maar nu ronduit overdonderend. Zeer correct gedistilleerd: het volle aroma, weinig bitterheid en geen spoor van ranzigheid.

..toe maar!

Helfrich schreef:
Voordat je het weet is het herfst.
(Sprak de optimist.)

..kan niet wachten..

 

Helfrich (10/05/06 om 00:19:46):

Het Eric-recept wordt als "L'Artisanale" verkocht door LdF, in een beperkte oplage.

Un Emile is heel mooi groen dit jaar en bevat nu ook die fruitige alsem die we ineens in alle producten aantreffen waar LdF bij betrokken is, de reproducties van Jade incluis.

 

Nurgle (10/07/06 om 20:41:33):

Enig idee of de L'artisanale de moeite waard is, ondanks zijn beperkte oplage? Op het forum van L'Heure Verte zijn ze alleszins enthousiast erover, en de uitleg doet me op het eerste zicht wat denken aan de Duplais.

 

Absintmerken